Nedan kan du läsa de vanligaste frågorna och få svar på dem.

Jag har tappat bort beställningslappen
Skicka ett mail till info@exaktafoto.se. Ange följande uppgifter: Skola, klass, namn, adress samt ditt namn. Vi skickar då ut en ny lapp till er inom 3 dagar. Önskar ni endast få inloggningsuppgifter för att göra beställning på nätet, ange detta så mailas dessa uppgifter till er samma dag. Om barnet inte är folkbokfört på er adress måste ni även bifoga en bekräftelse att beställning är ok från skolan alternativt klasslärare.

Uppgifterna på beställningstalongen är felaktiga
Är det så att klassbeteckningen eller elevens namn är felaktigt önskar vi att ni kontaktar oss via mail eller telefon (går inte att ändra vid beställning på nätet). Övriga uppgifter kan ändras vid beställning på nätet och skall ni skicka in lappen korrigerar ni det på denna.

Vi är skilda föräldrar och önskar varsin leverans, men vi har bara fått en svarslapp
Kontakta vår kundtjänst så hjälper dem dig med detta. Observera att vi behöver det kundnummer som finns på den svarslapp som är utskickad. Om ni inte har tillgång till detta behöver vi en bekräftelse på att beställning är ok. Antingen från den andra föräldern alternativt någon på skolan.

Jag har fått mina bilder men saknar skolkatalogen
Bildpaketet levereras ca 3 veckor efter fotografering. Skolkatalogen tar längre tid att producera och levereras därför separat. Faktura följer alltid med produkten/produkterna.

Jag har försökt ringa men får inget svar
Under vissa perioder kan det vara svårt att komma fram då trycket på växeln är stort. Skicka e-post med dina frågor eller funderingar så återkommer vi så fort vi kan.

Jag vill endast beställa en produkt?
Kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post så hjälper vi dig.

Jag har inte beställt något, men ändå fått produkter.
Vi registrerar aldrig några beställningar utan att det finns en aktiv beställning gjord via Internet eller påseendelappen.

Hur efterbeställer jag fler bilder?
På fakturan som du fick tillsammans med första leveransen finner du din efterbeställningskod. Gå in på fliken efterbeställningar här på hemsidan, där finns de produkter som ni kan efterbeställa. Observera att första leveransen måste vara betald innan ni kan göra en efterbeställning.

När kommer skolkatalogen?
Det beror på katalogens omfattning men vi har som målsättning 6-8 veckor efter sista fotograferingsdag.

Jag har inte fått det jag beställt?
Porträttpaketet och klassbilden levereras i en separat försändelse ca 3 veckor efter utförd fotografering. Bilderna skickas först ut då vi fått in en beställning från myndig beställare. Skolkatalogen kommer några veckor efter. Faktura följer alltid med produkten/produkterna. Vet ni att ni beställt och det har gått mer än 3 veckor efter fotografering vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper dem dig med detta.

Jag är inte nöjd med mina bilder alterntivt fått skadade bilder.
Kontakta vår kundtjänst så hjälper dem dig med detta.

Betala för alla barn på samma faktura.
Om ni skriver ett eget inbetalningskort går detta bra. Ni måste då ange samtliga fakturanummer och belopp för respektive kundnummer. Betalar ni via nätet går det inte då dessa betalningar styrs utifrån OCR-numret.

Delbetalning eller flytta sista betalningdag
Kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post så hjälper vi dig.

Jag har fått en betalningspåminnelse och priset är inte detsamma som på första fakturan
Det rabatterade priset gäller endast vid köp av hela porträttserien samt vid betalning inom 30 dagar. Vid skriftlig betalningspåminnelse debiteras ordinare pris samt påminnelseavgift enligt lag.

Jag har tappat bort min faktura, hur ska jag göra för att kunna betala
Maila alternativt ring vår kundtjänst så hjälper dom dig med detta.

Jag har glömt returnera mina bilder och har nu fått en betalningspåminnelse. Måste jag betala?
Ja, om du får en påminnelse är returrätten förbrukad och det är betalningspåminnelsen som gäller. De returer som skickas in till oss efter att påminnelse gått ut skickas tillbaks till er.

Hur får jag dela mitt bildpaket och hur ska jag då räkna ut hur mycket jag skall betala?
Du får dela bildpaketet hur du vill bortsett från 18-bildskartan som är en produkt. Du räknar då ihop ditt belopp att betala utifrån de styckepriser som du finner på fakturan. Delar du på paketet erhåller du inte någon rabatt. Porto och expeditionsavgiften skall också räknas in. Observera att inget nytt inbetalningskort skickas ut då ni gjort en retur utan det är upp till er att göra er inbetalning utefter första fakturan.

Jag har betalat för mycket, vad gör jag?
Kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post så hjälper vi dig. Se till att ha inbetalningsdatum, summa, kundnummer, namn och banknummer att göra återbetalning till.

Jag har fått en påminnelse trots att jag har betalat mina bilder?
Har du fler leveranser från oss? Kontrollera att du betalat in rätt summa på rätt OCR-nummer. Kontakta oss via e-post eller telefon så hjälper vi dig.

Jag har fått en påminnelse trots att jag har returnerat produkten/produkterna?
Kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post så hjälper vi dig.

Varför är personnummer obligatoriskt på påseendelappen?
Först och främst för att säkerställa beställnings-/betalningsansvarig. Väljer man att beställa produkter till påseende från Exakta Foto ingår man ett skriftligt avtal om att följa våra leverans- och betalningsvillkor, det vill säga: 14 dagars returrätt och betalning inom 30 dagar. För att ingå detta avtal krävs myndig elev eller målsmans underskrift. Vi följer PUL (Personuppgiftslagen) och inga personuppgifter lämnas ut till andra företag för marknadsföring eller utskick av andra produkter.

Mitt namn är felstavat i katalogen
Namnen i katalogen hämtas från skolans klasslistor som vi får via fil från skolans register. Vi skickar för säkerhets skull förhandskopior för korrektur till alla skolor. Eventuella felaktigheter bör upptäckas av skolan vid korrekturläsning. Därefter rättar vi till eventuella fel innan tryck.

Hur gör jag för att returnera de bilder jag inte vill ha?
Du använder dig av samma kuvert som bilderna levererades i. Fyll i uppgifterna på kuvertet samt klistra/tejpa på den returetikett som du finner på fakturan. Finns inte kuvertet kvar går det bra att använda sig av ett eget kuvert, det är då viktigt att man tydligt anger avsändare.

Jag har blivit av med returetiketten
Då får du tyvärr betala returportot själv.

Jag har fler barn, kan jag returnera bilder i samma returkuvert?
Det går bra. Ser bara till att märka ut så att vi vet vilka bilder som tillhör vilket kundnummer.